Danone: “Het B Corp-certificaat stimuleert de implementatie van de SDG’s in een holistische aanpak”

Sustainable Development Goal(s): 17. Partnerships for the goals

Priorities for change: FoodCircular EconomyResources
Danone: “Het B Corp-certificaat stimuleert de implementatie van de SDG’s in een holistische aanpak”

Danone Dairy BeLux en Danone Waters Benelux, onderdeel van de internationale Danone Group, willen zich vanaf het najaar houder van een B Corp-certificaat noemen. “Daarmee engageren we ons voor meer duurzaamheid en transparantie”, zegt Wim Bauwens, Country Manager Danone Dairy BeLux.

Het internationale voedingsmiddelenbedrijf Danone Group heeft de ambitie om al zijn verschillende entiteiten B Corp-gecertificeerd te maken. Vandaag beschikken al dertien Danone-entiteiten – goed voor meer dan 30 procent van het totale zakencijfer – over zo’n certificaat. En in 2019 stelden wereldwijd nog meer dan tien Danone-entiteiten zich kandidaat. Zo ook Danone Dairy BeLux, de zuivelafdeling in België en Luxemburg, en Danone Waters Benelux, dat het flessenwater in de Benelux verdeelt.

‘One Planet. One Health.’

Vanwaar de ambitie om B Corp-gecertificeerd te zijn?

Maarten Van Leeuwen, Country Manager Danone Waters Benelux: “In 2017 lanceerde Emmanuel Faber, de CEO van Danone Group, onze nieuwe visie: One planet. One health. De betekenis is simpel: we hebben maar één planeet en maar één gezondheid, en die twee zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Bovendien heeft Danone economische vooruitgang altijd aan sociale verantwoordelijkheid gekoppeld. De B Corp-certificering past dus perfect bij de waarden en het DNA van ons bedrijf, en dient voor ons als een benchmark om alle entiteiten dezelfde doelen te laten nastreven.”

“Danone wil daarnaast een pionier zijn. In België gingen slechts vijftien bedrijven ons voor om het certificeringsproces te doorlopen. Dat onze Belgische afdelingen Danone Dairy en Danone Waters zich in 2019 kandidaat stelden, is een bewuste keuze. We geloven dat we vandaag ver genoeg staan om ons te engageren.”

Wim Bauwens, Country Manager Danone Dairy BeLux: “Danone Dairy heeft intussen het assessment, de eerste stap in de procedure, doorlopen. Danone Waters start binnenkort. B Lab, de non-profitorganisatie die het certificaat uitreikt, zal onze vragenlijsten bekijken en komt daarna een audit uitvoeren. Pas als die succesvol is verlopen, krijgen we het certificaat. We hopen dat in het najaar te mogen ontvangen.”

Trots van de werknemers

Wat is de concrete meerwaarde van een B Corp-certificaat voor Danone?

Wim Bauwens: “Danone is op heel wat vlakken al met duurzaamheid bezig. Een B Corp-certificaat zal ervoor zorgen dat we dat op een meer holistische, geïntegreerde en gestructureerde manier kunnen doen. Zo ondersteunt Danone Dairy lokale melkveehouders door een alternatieve melkvergoeding aan te bieden, die stabieler is dan de marktprijs: een primeur in België. Danone Waters investeert dan weer in Evian-flessen die voor 50 procent uit gerecycleerd plastic bestaan, met de ambitie om tegen 2025 100 procent gerecycleerd plastic te bereiken.”

“In de toekomst zullen we meer van zulke initiatieven nemen. Bovendien maken we onze manier van werken op sociaal en ecologisch vlak overzichtelijker. Zo wordt onze missie niet alleen tastbaar voor onze stakeholders, maar ook voor onze medewerkers, die we zo trots kunnen maken op onze bedrijfsvoering. Op die manier is het B Corp-certificaat ook een duidelijke boodschap aan talenten, want voor de jongere generatie werknemers zijn transparantie en duurzaamheid belangrijke drijfveren om ergens aan de slag te gaan.”

Maarten Van Leeuwen: “B Lab organiseert netwerkevents voor bedrijven die zich voor het certificaat engageren. Zo liet CEO Emmanuel Faber zich in het verleden al inspireren door B Corp-pioniers als Patagonia (Amerikaans kledingbedrijf dat buitenkleding verkoopt, red.). Samen met hen en met andere bedrijven gaan we op zoek naar een gezonde balans tussen winst maken en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Heel wat B Corps werken namelijk op een gelijkaardige manier en hebben dezelfde ambitie. Ze zijn er allemaal van overtuigd dat zakendoen hand in hand gaat met nadenken over verantwoordelijk omgaan met grondstoffen, de gezondheid van mensen … De ideale partners dus om best practices uit te wisselen.”

Transparantie

Op welke manieren willen jullie naar de consument communiceren over B Corp?

Wim Bauwens: “Consumenten stellen vandaag steeds meer vragen over duurzaamheid. Als antwoord daarop zijn er binnen de voedingsindustrie en bij Danone al heel wat initiatieven die bijdragen aan duurzaamheid en transparantie, zoals het biolabel en de Nutri-Score. B Corp zorgt voor een holistische aanpak van al die initiatieven, omdat het in lijn ligt met de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (Sustainable Development Goals of SDG’s) van de Verenigde Naties. Daarom denken we ook na over de implementatie van een B Corp-label op onze producten, want daarin zitten al onze doelstellingen vervat.”

“Dat is ook meteen de reden waarom het voor ons zo belangrijk is dat er in België zoveel mogelijk bedrijven een B Corp-certificaat behalen. Op die manier wint het label aan bekendheid en weten consumenten en medewerkers beter waar het voor staat. Danone roept andere marktspelers dan ook op om het B Corp-proces te doorlopen, want op een verantwoorde manier ondernemen, daar kan onze economie, de mens en de planeet alleen maar bij winnen.”

Gerelateerde pagina's

Leden vermeld in dit artikel