Duurzaamheid: je t'aime, moi non plus

Sustainable Development Goal(s): 13. Climate action9. Innovation and infrastructure

Priorities for change:
Duurzaamheid: je t'aime, moi non plus

Naar aanleiding van het recente Dieselgate schandaal, lanceren onze co-directeurs een oproep naar ondernemers: kies voor duurzaamheid vanuit een echte overtuiging, niet omdat je verplicht wordt.

Via onderstaand opiniestuk willen Sabine Denis en David Leyssens ondernemers stimuleren om MVO niet als een verplichting te zien. Resoluut kiezen voor de opportuniteiten van ecologische en sociale innovatie, blijkt vaak de meest duurzame manier om het vertrouwen terug te winnen bij consumenten, werknemers, investeerders en andere stakeholders.

Op 9 oktober vierde men in Nederland de dag van de duurzaamheid. Onze noorderburen organiseerden overal te lande activiteiten om aan te tonen hoe duurzaamheid een vaste plaats heeft veroverd in het dagelijkse leven. Maar is er wel reden tot feesten? Het recente Dieselgate schandaal heeft nog maar eens aangetoond dat niet iedereen duurzaamheid in de armen sluit. Dat men soms ver gaat om duurzaam te lijken zonder het te zijn. Zo manipuleerde Volkswagen jarenlang de tests die de uitstoot van dieselwagens meten op de testbank. Dankzij een stukje ‘smart’ software kregen de wagens ‘groen’ licht terwijl ze op de baan veel meer giftige stikstofoxiden uitstootten dan de test deed vermoeden.

Volkswagen stond in september nog in pole positie in de Dow Jones Sustainability Index, een van de belangrijkste ranglijsten voor duurzaam ondernemen. De beleggers en klanten gebruiken deze index als graadmeter voor de duurzaamheid van bedrijven. VW stond op nummer één voor de automotive sector. Het kan verkeren ... From hero to zero in een mum van tijd: de CEO verdwijnt, het aandeel keldert, een monsterprovisie wordt aangelegd en VW wordt uit de DJSI gewipt. De reputatie van VW bereikt een historisch dieptepunt en sleept in zijn val ook sectorgenoten mee. Voor velen is Dieselgate het zoveelste bewijs dat duurzaamheid slechts een klein laagje ‘groene’ vernis is waarmee bedrijven hun producten (in casu wagens) laten blinken. Greenwashing noemt men dit. Het misleidende gebruik van milieuprestaties voor commerciële doeleinden. Ook duurzaamheidsactoren zoals The Shift moeten helaas vaststellen dat greenwashing-praktijken blijven bestaan ten koste van eerlijke duurzaamheidsinitiatieven. Wel is het geruststellend vast te stellen dat greenwashing genadeloos wordt afgestraft als de waarheid aan het licht komt. Zowel door de markt, de beurs als de regulator. Want al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt hem wel. Het komt als een boemerang in je gezicht terug.

We willen even stilstaan bij wat er fout liep. Net zoals Volkswagen zien veel bedrijven duurzaamheid als een bedreiging, een verplichting, een kost. Het zijn koele minaars van duurzaamheid, die niet aarzelen om vreemd te gaan wanneer de kans zich voordoet. Het is slechts wanneer duurzaamheid een business opportuniteit wordt, dat de liefde openbloeit. Neem nu Tesla. Het bedrijf van Elon Musk wilde de transitie naar een duurzaam transport versnellen en zag daarin een business opportuniteit. Via radicale innovatie heeft Tesla het bewijs geleverd dat duurzaamheid ook ‘hot’ kan zijn. En ze zijn niet alleen. Ook andere actoren in de sector hebben al lang begrepen dat duurzaamheid een meerwaarde kan creëren. Denk maar aan hybride wagens, bussen en vrachtwagens die op waterstof of CNG (Compressed Natural Gas) circuleren. Om succesvol te zijn in duurzaamheid moet een bedrijf hier resoluut voor durven kiezen. Wat rommelen in de marge volstaat niet.

Benieuwd of VW, eens ze uit de pitstop komen, terug dezelfde weg zal inslaan of resoluut voor een alternatieve, meer duurzame toekomst zal kiezen!

Sabine Denis & David Leyssens