Generation Plastics: jonge garde daagt bedrijven uit met radicaal nieuwe oplossingen

Sustainable Development Goal(s): 3. Good health6. Clean water and sanitation13. Climate action15. Life on land17. Partnerships for the goals

Priorities for change: Redefining ValueCircular EconomyResources

We horen geregeld ontstellende berichten over de plasticsoep in de oceanen of over het volume van de plasticafvalberg. Zo verzamelen we alleen al in Europa meer dan 25 miljoen ton plasticafval per jaar. Veel van onze leden zijn erg bezorgd over het groeiende probleem. Daarom lanceerden we Generation Plastics: acht jonge innovators die samen met bedrijven uit ons netwerk op zoek gaan naar oplossingen. 

Met Generation Plastics wil The Shift de ontwikkeling van radicaal vernieuwende alternatieven stimuleren. We doen daarvoor een beroep op de knappe koppen van Generation T, het initiatief van The Shift en jongerenorganisatie Act4Change. Jan-Hendrik Serty van The Shift: “Met Generation T willen we de nieuwe generatie disrupters uit het bedrijfsleven en het maatschappelijke middenveld in contact brengen met de grote marktspelers. Ons succesrecept is de ‘CEO-challenge’, waarbij de jonge garde de bedrijven uitdaagt om na te denken over hun duurzaamheidsbeleid. Ze gaan bijvoorbeeld aan de slag met voedselverlies, de circulaire economie of plasticverbruik.”

Mind shift

De trekkers van Generation Plastics zijn acht jonge innovators. Samen met Sodexo en Carrefour gaan ze op zoek naar oplossingen voor het plasticprobleem van de bedrijven. Elias De Keyser: “We hebben allemaal een grote affiniteit met het onderwerp. Mijn Generation T-collega Sophie Boucquey maakt bijvoorbeeld lampen van plasticafval afkomstig van de kledingindustrie. Haar bedrijfje heet Plastivor. Zelf heb ik samen met enkele vrienden Plastic Free Plux opgericht. We proberen cafés op het Brusselse Luxemburgplein te overtuigen om herbruikbare bekers te gebruiken in plaats van wegwerpexemplaren. In Café Luxembourg serveren ze al drankjes in onze bekers. Toen ik van The Shift de kans kreeg om een grote retailer te challengen, heb ik dan ook meteen toegehapt.”

Elias en Sophie werken samen met Carrefour. “In oktober vorig jaar werd het project afgetrapt. We kregen toen een rondleiding in een van de winkels, door niemand minder dan CSR Professional of the Year Pascal Léglise. Samen met hem legden we de knelpunten bloot, waarvoor Sophie en ik momenteel oplossingen uitwerken. We gaan voor een complete mind shift bij de retailer én de consument. Er is nu een momentum rond plastic en we moeten het ijzer smeden als het heet is. Misschien is dit wel het vuur aan de lont om de hele productie- en consumptieketen te verduurzamen.”

Dé oplossing bestaat niet

Bij Sodexo kijken ze alvast reikhalzend uit naar de resultaten van de Generation Plastics’ers. Jonathan Martens, CSR-manager bij Sodexo: “We willen tegen 2020 alle wegwerpplastic vervangen door herbruikbare of recycleerbare oplossingen. Maar de omschakeling naar alternatieven is niet vanzelfsprekend. Plastic is alomtegenwoordig en de consument moet bovendien bereid zijn om over te schakelen. Die uitdagingen houden ons echter niet tegen. We willen een voortrekkersrol spelen in de sector van de grootkeukens en werken bijvoorbeeld samen met start-ups om innoverende en circulaire oplossingen uit te denken. Omdat we rekening moeten houden met het type keuken, de gewoontes van de consument … werken we verschillende alternatieven uit. Dé oplossing bestaat voor ons niet.”

Wat Sodexo van dit traject verwacht? “We willen aftoetsen of we op het juiste spoor zitten. Gebruiken we volgens Generation Plastics de juiste materialen, hanteren we de correcte werkwijze? Daarnaast zijn we benieuwd naar nieuwe technologieën of manieren van nudging. We staan open voor alle feedback.”

Olympische Spelen

Generation Plastics organiseerde onlangs een workshop op het World Resources Forum in Antwerpen. Jan-Hendrik Serty: “Dat zijn zowat de Olympische Spelen van het materiaalgebruik. We zijn trots dat we daarop aanwezig konden zijn. Het publiek was erg onder de indruk van de innovatieve projecten van onze Generation T’ers Elias De Keyser, Jasper Bloemen, Hélène Grandjean en Viktoriya Trutayeva. Zij gingen ook live in debat met verantwoordelijken van Carrefour en Sodexo en legden hen het vuur aan de schenen met een spervuur aan relevante vragen. We waren bovendien aanwezig op het internationale colloquium ‘Which sustainable future for plastic?’ in Bergen. Het was een heel leerrijke ervaring voor onze jonge innovators.