SDG Voices: 8 ambassadeurs promoten duurzaamheid in België

Sustainable Development Goal(s): 17. Partnerships for the goals

Priorities for change:
SDG Voices: 8 ambassadeurs promoten duurzaamheid in België

Op 26 september stelden wij samen met het Federaal Instituut voor Duurzame Ontwikkeling (FIDO) 8 organisaties aan als woordvoerders voor de Sustainable Development Goals (SDG’s) in België. Zij zullen vanaf nu één jaar lang deze ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties promoten en iedereen oproepen om ze waar te maken.

Deze acht duurzaamheidsambassadeurs werden officiëel voorgesteld tijdens een ceremonie in het Egmontpaleis met de steun van Marie Christine Marghem, Federaal Minister voor Duurzame Ontwikkeling. Het gaat om telkens één Nederlandstalige en één Franstalige organisatie per thema’s People, Planet en Prosperity, evenals twee organisaties die actief zijn rond het thema Peace & Justice.

Het idee van deze SDG Voices is geïnspireerd op de aanstelling van 17 internationale duurzaamheidsambassadeurs of SDG Advocates. Na de lancering van de SDG’s in september 2015, benoemde VN secretaris-generaal Ban Ki-Moon o.a. Koningin Mathilde, zaakvoerders Paul Polman en Jack Ma en celebrities als Lionel Messi en Shakira om deze ontwikkelingsdoelen wereldwijd te promoten. “Maar ook lokaal is de nood groot,” aldus onze co-directrice Sabine Denis. “In België woont 15% van de bevolking onder de armoedegrens en dreigt er een groeiende ongelijkheid. Ook de klimaatproblematiek heeft een stijgende impact in ons land, onder andere op de biodiversiteit en het waterbeheer.”

Daarom lieten The Shift en het FIDO afgelopen zomer acht Belgische organisaties selecteren, die elk een nationale communicatiecampagne zullen voeren als woordvoerders van de SDG’s. De organisaties werden verkozen via een dubbele selectieprocedure door een nominatiecomité en jury. Het nominatiecomité, bestaande uit 17 experten uit het middenveld, stelde eerst een lijst met organisaties op die volgens hen het meeste potentieel hebben om de SDG’s in België te promoten. Uit deze longlist verkoos een jury van communicatie-experten dan acht organisaties die het best een groot publiek kunnen bereiken.

De SDG Voices zullen de SDG’s niet alleen bekendmaken bij het grote publiek, maar ook andere organisaties helpen inzien dat ze hun inspanningen rond duurzaamheid kunnen verbeteren door ze te linken aan dit globale kader. De echte impact van de campagne zal blijken uit de mate waarin zowel individuen als allerhande organisaties via de SDG’s mee hun steentje bijdragen aan een duurzamere wereld tegen 2030. U kunt dit alles vanop de eerste rij volgen via onze website, nieuwsbrieven en social media en via de campagnesite www.sdgs.be.

Wij hopen alvast dat deze SDG Voices onze leden verder kan inspireren bij het uitwerken van hun eigen ambities in het kader van de Sustainable Development Goals. Wenst u meer te weten over de rol van The Shift bij dit initiatief? Neem dan gerust contact op met lara.piret@theshift.be. In volgend artikel vindt u tenslotte alle essentiële info over de SDG's.