Beyond Chocolate charter voor een duurzame chocolade

Sustainable Development Goal(s): 12. Responsible consumption and production17. Partnerships for the goals

Priorities for change:
Beyond Chocolate charter voor een duurzame chocolade

De chocoladesector duurzamer maken: dat is het doel van het partnerschap Beyond Chocolate. Op 5 december plaatsten de Belgische chocolade- en retailsector, het middenveld, sociale-impactinvesteerders en universiteiten hun handtekening onder de samenwerking. Ze engageren zich onder meer om kinderarbeid aan te pakken, ontbossing tegen te gaan en lokale cacaoproducenten een leefbaar inkomen te geven. The Shift en de Nederlandse partnerorganisatie IDH Sustainable Trade Initiative coördineren het partnerschap.

De chocoladesector staat al een tijdje onder druk. Terwijl de vraag naar chocolade blijft stijgen, geven steeds meer verlieslatende cacaoboeren er de brui aan. Als we binnen enkele jaren nog goede en duurzaam geproduceerde chocolade willen eten, moet er meer aandacht gaan naar klimaatbestendige teeltverbeteringen, het terugdringen van ontbossing en het verbeteren van de arbeidsomstandigheden. The Shift wil de chocoladesector ondersteunen in haar inspanningen om de cacaoteelt duurzamer te maken en landbouwers een eerlijk inkomen te geven.

Mogelijkheden verkennen

Op 25 juni 2018 vond een eerste rondetafelgesprek plaats over duurzame cacao. Minister van Ontwikkelingssamenwerking Alexander De Croo ontmoette er een beperkte groep spelers uit de cacaosector, waaronder internationale bedrijven als Barry-Callebaut en ngo’s als Rikolto en Fairtrade Belgium. Het gesprek was opgevat als een verkenning: waar en hoe kunnen bedrijven, overheden en maatschappelijke organisaties samenwerken? Na afloop van de rondetafel vroeg minister De Croo aan The Shift en IDH om de mogelijkheden verder in kaart te brengen. De afgelopen maanden organiseerden we vijf stakeholdersmeetings en hielden we tientallen individuele gesprekken met belanghebbenden uit de chocoladesector. Samen verkenden we de opties en werkten we aan concrete voorstellen voor een samenwerking.

Concrete stappen

Op 5 december mondden de voorbereidingen uit in de lancering van het partnerschap Beyond Chocolate. We slaagden erin om alle stakeholders rond de tafel te krijgen om gezamenlijke doelen te formuleren. Naast sectorfederatie Choprabisco engageren retailketens Delhaize, Aldi, Lidl, Carrefour en Colruyt Group zich om hun huismerken duurzamer te maken. Ook Belgische universiteiten, ngo’s, sociale-impactinvesteerders en vakbonden steunen het nieuwe partnerschap. Tot slot komen ook producenten van niet-Belgische chocolade mee aan boord. Dat is belangrijk, want om de sector echt duurzamer te maken, moeten alle actoren in de keten meewerken. De Belgische chocolade heeft in binnen- en buitenland een ijzersterke reputatie. Dankzij het Beyond Chocolate-initiatief kunnen we die reputatie nu ook op duurzaamheidsvlak versterken.

Dit is de definitieve tekst van het Beyond Chocolate partnerschap, inclusief de handtekeningen van de eerste generatie ondertekenaars. Het partnerschap staat open voor nieuwe ondertekenaars. U verneemt hier in 2019 meer over.

Beyond Chocolate_Charter_NL
| 5.2mb
Downloaden
Beyond Chocolate_Charter_EN
| 5mb
Downloaden