Triodos Bank: “B Corp wil de hele economie in beweging zetten”

Sustainable Development Goal(s): 17. Partnerships for the goals

Priorities for change: Redefining Value
Triodos Bank: “B Corp wil de hele economie in beweging zetten”

Duurzaam, ethisch en transparant bankieren, dat is waar Triodos Bank voor staat. Een usual suspect dus in het netwerk van B Corp. Dit gezegd zijnde, kan Triodos heel wat opsteken van de methodologie van B Lab, de non-profit die het B Corp-certificaat uitreikt, en vice versa. “Wij beoordelen onze klanten immers ook op duurzaamheid”,zegt Thomas Van Craen, Managing Director van Triodos Bank België.

Vier jaar geleden behaalde Triodos het B Corp-certificaat. “Het initiatief kwam van onze Nederlandse collega’s. Omdat we een vestiging zijn van Triodos Bank nv, mag ook Triodos Bank België zich houder van een B Corp-certificaat noemen”, weet Thomas Van Craen. Ondertussen geraakte de duurzame bank al voor een tweede keer doorheen het hele certificeringsproces. Ze haalden een score van 136,4 punten.

Sterk netwerk

Wat is voor Triodos de meerwaarde van een B Corp-certificaat?

Thomas Van Craen: “Triodos heeft voor B Corp gekozen om verschillende redenen. Voor de financiële sector bestaan er labels en netwerken op product-, proces- en bedrijfsniveau. Binnen het bankwezen is de Global Alliance for Banking of Value (GABV) een vergelijkbaar netwerk. B Corp erkent niet alleen de inspanningen en de kwaliteit van het hele bedrijf, het richt zich ook op allerlei duurzame en maatschappelijk verantwoorde bedrijven over de sectoren heen. Daardoor heeft het een andere doelstelling dan andere labels: B Corp wil de hele economie in beweging zetten.”

“Triodos Bank kan vanuit haar eigen werking ook ervaring opdoen met de methodologie die B Lab gebruikt om bedrijven door het certificeringsproces te loodsen. Als duurzame bank beoordelen wij ook zelf de duurzaamheid van de bedrijven en de projecten die van ons een lening krijgen. Daarom is het interessant om te zien hoe andere organisaties dat aanpakken.”

“Maar de grootste meerwaarde voor ons is het uitgebreide netwerk van innovatieve en inspirerende bedrijven dat B Corp creëert. Dankzij B Corp maken we vandaag deel uit van een netwerk van bedrijven waar we als Triodos Bank echt thuishoren. Stuk voor stuk willen de leden maatschappelijke meerwaarde creëren, en dat zorgt voor een sterke band.”

“Er heerst bovendien een grote openheid om met B Lab in gesprek te gaan over onze ervaringen en expertise, die ze vervolgens in hun eigen methodologie integreren. Ook de bedrijven onderling kunnen elkaar beïnvloeden en inspireren. Zo hebben we de kans om zelf iets terug te geven aan B Corp. Met een kern van bedrijven organiseren we netwerkevenementen en delen we onze ervaringen met organisaties die overwegen om een certificaat aan te vragen.”

Intensieve procedure

Wat waren voor jullie de grootste uitdagingen om het B Corp-certificaat te behalen?

Van Craen: “Het certificeringsproces is enorm arbeidsintensief en de bewijslast is erg groot. Hoewel de vragenlijst rekening probeert te houden met alle facetten van een bedrijf, is het best uitdagend om je eigen organisatie erin te passen.”

“Omdat de lat voor een B Corp-certificaat erg hoog ligt, komen lang niet alle bedrijven in aanmerking. Toch ligt ook daar een belangrijke meerwaarde van B Corp: het hele certificeringsproces is gratis en kan dus door ondernemingen worden gebruikt als een benchmarktool om te peilen waar ze vandaag al staan en waar ze willen geraken. Zo kunnen ze onderzoeken wat ze nog aan hun bedrijfsvoering moeten veranderen om in aanmerking te komen voor het certificaat.”

Kwaliteitslabel

Heeft het B Corp-certificaat jullie werking beïnvloed?

Van Craen: “Triodos is altijd een duurzame bank geweest die zich bezighoudt met constante verbetering, positieve ontwikkeling en de impact van haar activiteiten. Het B Corp-certificaat was dus een logische stap en heeft nagenoeg niets aan onze bedrijfsvoering veranderd.”

Kan het certificaat jullie marktpositie beïnvloeden?

Van Craen: “Vandaag is B Corp bij het grote Europese publiek nog onvoldoende bekend. Een echte commerciële meerwaarde, door de promotie van producten via het B Corp-certificaat, kan je hier dus niet creëren. In Noord- en Zuid-Amerika is dat wel al meer het geval. Daar doet het certificaat vandaag al dienst als een soort van kwaliteitslabel voor consumenten. Ik verwacht dat B Corp zich in de toekomst ook in Europa zo zal ontwikkelen.”

“Op het vlak van b2b-relaties heeft het certificaat vandaag al wel heel wat waarde op de Europese markt. Zo zie ik dat leden ervoor kiezen om samen te werken met contacten die zijn ontstaan vanuit het B Corp-netwerk. Ook Triodos Bank werkt graag samen met bedrijven die over een B Corp-certificaat beschikken.”

Gerelateerde pagina's

Leden vermeld in dit artikel