Profiel

DETIC is de Belgisch-Luxemburgse vereniging van producenten en verdelers van cosmetica, detergenten, onderhoudsproducten, lijmen en mastieken, biociden en aerosol.

Ambities

The Shift helpt leden gebruik maken van het globaal kader van de UN Sustainable Development Goals om hun maatschappelijke ambities in kaart te brengen.

17. Partnerships for the goals

In naam van zijn leden maakt DETIC werk van partnerships die een verantwoord en duurzaam gebruik promoten van de producten die de leden van DETIC op de markt brengen.

12. Responsible consumption and production

DETIC promoot duurzaam consumeren door het grote publiek te informeren over deze specifieke kwesties. Een voorbeeld is het initiatief «Goed Gewassen», dat in partnersamenwerking met de FOD Leefmilieu en COMEOS tot stand gekomen is in het kader van de promotie van milieuvriendelijker producten en dat bedoeld is om een correct gebruik van huishoudelijke producten te promoten. www.vert-et-propre.be / www.goedgewassen.be

3. Good health

DETIC promoot eveneens een goede handelswijze inzake gezondheid en welzijn door het grote publiek te wijzen op deze specifieke thema's. Het initiatief www.veiligindezon.be is een gezamenlijk initiatief van DETIC, de FOD Volksgezondheid en het vroegere OIVO, dat bedoeld is om het grote publiek alle nodige informatie aan te reiken om zich efficiënt tegen de nadelige gevolgen van de zon te beschermen. Het initiatief www.knappekapper.be is een gezamenlijk initiatief van DETIC, de FOD Volksgezondheid en de UCB/UBK (Unie van Belgische Kappers), dat bedoeld is om kappers alle nodige informatie aan te reiken om haarverzorgingsproducten in alle veiligheid te gebruiken en hun werkomstandigheden te verbeteren. Het initiatief www.mijnhaarkleuren.be is een gezamenlijk initiatief van DETIC, de FOD Volksgezondheid IRISteam en het voormalige OIVO, dat bedoeld is om een verantwoord en veilig gebruik van haarkleurmiddelen door de consument te promoten.

13. Climate action

Het initiatief «Goed Gewassen», in partnersamenwerking met de FOD Leefmilieu en COMEOS is tot stand gekomen in het kader van de promotie van milieuvriendelijker producten en is bedoeld om een correct gebruik van huishoudelijke producten te promoten. www.goedgewassen.be Het initiatief « I prefer 30° » staat voor een partnersamenwerking tussen diverse grote ondernemingen, COMEOS, de FOD Leefmilieu en andere structuren, die door DETIC en de A.I.S.E. in het leven geroepen werd om het gebruik van lage temperaturen bij het wassen van linnen te promoten http://www.iprefer30.eu/be