Wat is Sign for my Future?

Op 5 februari werd de klimaatcampagne Sign for my future gelanceerd. Sign for my Future is een petitie die zich richt tot alle Belgische burgers om onze politici aan te moedigen een ambitieus klimaatbeleid te voeren. De bedoeling is om een krachtig signaal te sturen naar de politieke wereld in aanloop van de verkiezingen in mei 2019.

Concreet ijvert Sign for my future voor een klimaatneutraal België tegen 2050 en een stevige daling in uitstoot in de komende jaren. Om dit te realiseren schuift de campagne drie eisen naar voor: een klimaatwet sturend naar nuluitstoot, een investeringsplan en een onafhankelijke klimaatraad die het beleid evalueert.

Hoe is Sign for my Future ontstaan?

In 2016 staken Guy Weyns en Koen Verwee als bezorgde vaders de koppen bij elkaar. Ze bedachten het initiatief om een grote campagne te lanceren. Het doel: onze politici in mei 2019 een klimaatmandaat geven en ze laten doen wat echt nodig is om de opwarming van de aarde onder de 1,5°C te houden, zoals vastgelegd in het verdrag van Parijs.

Om hun idee te concretiseren, gingen ze in dialoog met zoveel mogelijk mensen. Zo namen ze in juni 2017 ook contact op met directeur van The Shift, David Leyssens. Ze vroegen of we hen konden helpen een grote beweging op te zetten die zou kunnen wegen op het klimaatbeleid.

Na talrijke gesprekken te hebben gevoerd met actoren uit het middenveld, de wetenschap, de media en de bedrijfswereld, werd in 2017 de vzw Klimaatmandaat met een vijftiental mensen opgericht. Het idee van de vzw? Onze politici tegen de verkiezingen een positief en krachtig mandaat te geven.

Sign for my Future is een tijdelijke coalitie. Na de verkiezingen stopt het initiatief met bestaan.

Wat doen onze leden?

Veel van onze leden lanceren geregeld straffe initiatieven rond klimaatverandering. Tijdens de Impact Network die we midden februari hebben georganiseerd, hebben bijvoorbeeld verschillende bedrijven uitgewisseld over hun best practices en mobiliteitsoplossingen. Zo voeren Deloitte, Accenture en IBA reeds een ambitieus mobiliteitsbeleid. Ze stimuleren bijvoorbeeld duurzame mobiliteit door gratis openbaar vervoer- en gedeelde fietsabonnementen aan hun werknemers te bieden, een beperkt aantal parkingplaatsen ter beschikking te stellen en conference calls te stimuleren om zoveel mogelijk verplaatsingen te vermijden.

Wat houdt de ambassadeursrol in?

Ambassadeurs van de campagne engageren zich om onze boodschap te verspreiden in hun organisaties en netwerk. Ambassadeurs tekenen zelf op www.signformyfuture.be en engageren zich persoonlijk om de campagne enthousiast te ondersteunen en intern mee uit te dragen naar hun medewerkers of naar de buitenwereld (leveranciers, partners en klanten). Het blijkt voor vele van onze ambassadeurs ook een fantastisch moment om hun teams rond de klimaatproblematiek te mobiliseren en te tonen dat ze een vooruitstrevende organisatie zijn.

Naast de vele foto’s met witte duimen en video’s van ambassadeurs die we in verschillende communicaties hebben zien verschijnen, geven we hieronder graag een aantal andere inspirerende voorbeelden mee:

BNP Paribas Fortis heeft een Challenge uitgeroepen en streeft ernaar 10.000 handtekeningen te verzamelen die ze opvolgen via hun gepersonaliseerde url. BNP hing de kantoren vol affiches en riep medewerkers ook op te tekenen op een grote muur in twee hoofdkantoren. EDF Luminus bracht op hun blog een artikel uit over verschilmakers David Leyssens en Herlinde Baeyens. VDK Bank richtte een aparte website op om te tekenen voor de campagne. Wie de petitie van VDK Bank voor ‘Sign for my Future’ tekent via die website, tekent meteen voor meer bos in België. Want voor elke tien handtekeningen die we verzamelen, planten we een boom in de Vlaamse Ardennen.

Eneco vraagt dan weer de bezoekers van Batibouw te tekenen op tablets. En ook verschillende andere leden plaatsten al tablets aan het onthaal van hun organisaties. Op 10 maart zullen onze grote duimen te zien zijn bij Noah’s Train, het initiatief van Lineas, dat toegankelijk is voor het grote publiek bij Train World tot en met 10 maart. Meer informatie hier. Unilever nodigde twee van onze jonge woordvoerders uit voor een Town Hall meeting voor alle medewerkers waarna ze een gezamenlijk ‘tekenmoment’ inlasten. ERM organiseert op 4 april een inspirerende lunch over waterrisico's, hun impact op de bedrijfsvoering en de beschikbare oplossingen.